اخبارشما

فعالان بازار اعتقاد دارند این روز ها نرخ حواله درهم لیدر بازار ارز شده و در صورتی که قیمت درهم نزولی شود احتمال اصلاح شدن قیمت دلار وجود دارد.

قیمت دلار در ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تورم، تحریم‌ها، تقاضا و عرضه، و رویدادهای سیاسی و اقتصادی قرار دارد. در سال‌های اخیر، قیمت دلار در ایران با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده است. قیمت دلار در ایران به کجا می‌رود، بستگی به توانایی دولت در کنترل تورم، تحریک رشد اقتصادی، و ایجاد اعتماد عمومی دارد.
 

 قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته صعودی شد و بنا بر ادعای برخی از معامله گران تا مرز ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفت. برخی از فعالان اقتصادی می گویند اسکناس آمریکایی در تهران به صورت هیجانی بالا رفته و احتمال اینکه دلار عقب نشین کند وجود دارد. با این حال برخی دیگر دلیل نوسانات صعودی دلار را ناشی از چند عامل مهم می دانند. نخست اینکه این روز ها  نرخ حواله درهم لیدر بازار دلار شده و همین موضوع سطح انتظارات برای  دلار را تقویت کرده است. بر این اساس قیمت درهم که در روزهای گذشته در کانال ۱۳ هزار تومان به فروش رسیده بود در هفته جاری به کانال ۱۴  هزار تومان نفوذ کرده و در این خاکریز در حال پیشروی است. قیمت درهم دیروز تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت. نرخ برابری درهم به دلار ۵۲ هزار و ۵۲۳ تومان برآورد می شود. 

از سوی دیگر برخی از روند قیمتی دلار هرات به عنوان دومین عامل یاد می‌کنند زیرا بنابر ادعای معامله‌گران قیمت دلار در هرات هم صعودی شده است. بر اساس گفته معامله‌گران نرخ دلار در بازار مذکور صبح دیروز با ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشایی شد و ظهر بر روی ۵۱ هزار و ۳۳۰ تومان قرار گرفت. شیب صعودی دلار هرات در معاملات عصر بیشتر شد و به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این قیمت نسبت به روز سه شنبه ۷۵۰ تومان بالا رفته است.

برخی هم دلیل صعود دلار را به مسائل سیاسی ربط می دادند و از آن به عنوان سومین عامل سخن می‌گفتند. به گفته این دسته، ناآرامی‌های منطقه‌ای، محدودیت عراق برای معامله با ارزهای خارجی و ایران و‌ همچنین، بالا رفتن اختلافات ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه مواردی بودند که رد پای آنها در رشد قیمت ها مجود داشته است. 

 

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که در معاملات پشت خطی چهارشنبه شب قیمت دلار تا حدودی اصلاح شد. بنابر گفته معامله گران نرخ دلار در بازار شبانه از مرز ۵۲ هزار تومان عقب نشینی کرده و تا ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان پایین آمد. همچنین تحلیلگران اقتصادی می گویند اگر در روز جاری نرخ حواله درهم وارد فاز اصلاح شود این احتمال وجود دارد که دلار هم نزول بیشتری را تجربه کند. در مجموع گفته می شود که بازار دچار اشباع خرید شده و بازار پتانسیل اصلاح دارد. البته  دلار در حال نزدیک شدن به سطوح حساسی است؛ مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان و ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان دو مرز مهم برای بازار تهران است که اگر از آن عبور کند جو خرید در بازار بیشتر خواهد شد.


 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

روی خط رسانه