اخبارشما

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به تداوم آلودگی هوا در چهار کلانشهر طی امروز (۶ بهمن‌ماه) از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد.

به گزارش شمانیوز: هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان و سرمای هوا شاهد آلودگی هوا به خصوص در استان تهران هستیم. در واقع آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن برای انسان بسیار مضر است به خصوص برای بیماران قلبی و تنفسی. طبق آنچه رییس مرکز ملی و مدیریت بحران پیش بینی کرده است سامانه بارشی جدید در راه است و باید خیلی مراقب بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به تداوم آلودگی هوا در چهار کلانشهر طی امروز (۶ بهمن‌ماه) از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: امروز(۶ بهمن‌ماه) با توجه به تداوم پایداری هوا همچنان هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان آلوده پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود در بعدازظهر به‌تدریج از مقدار غلظت آلاینده‌های جوی در این مناطق کاسته شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: پنجشنبه (۷ بهمن ماه) بر شدت فعالیت این سامانه افزوده می‌شود و گستره آن شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکزی استان‌های واقع در راستای زاگرس مرکزی و شمالی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز استان‌های ساحلی دریای خزر شمال شرق همچنین مناطقی از شمال استان‌های فارس و بوشهر را فرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جمعه (۸ بهمن‌ماه) بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر و مناطقی از شمال شرق است و شنبه و یکشنبه (۹ و ۱۰ بهمن‌ماه) جوی به نسبت پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم خواهد بود، گفت: طی این پنج روز بارش در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف است.

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به شدت بارش طی روزهای آینده اظهارکرد: شدت بارش پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار شرقی خوزستان، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و جمعه (۸ بهمن‌ماه) در مناطقی از مازندران و گلستان است.

وی در ادامه گفت: پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) سرعت وزش باد در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب، بخش‌هایی از مرکز و از اواخر وقت در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت دمای هوا اظهارکرد: دمای هوا از امروز تا جمعه (۶ تا ۸ بهمن‌ماه) در غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد و تا یکشنبه (۱۰ بهمن‌ماه) در شمال شرق بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

به گفته ضیاییان پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) شمال خلیج فارس و جمعه (۸ بهمن‌ماه) علاوه بر شمال، مناطق مرکزی و جنوبی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. دریای خزر نیز پنجشنبه مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۷ بهمن ‌ماه) نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها همراه با غبار محلی، از بعداز ظهر ابری، گاهی بارش باران و برف و وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۸ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری، همراه با وزش باد، به‌تدریج صاف و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا(۶ و ۷ بهمن‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ و ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با  دمای ۹- و ۶- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید به غرب و شمال غرب کشور طی ۲۴ ساعت آینده و بارش برف و باران در بیش از ۱۶ استان کشور خبر داد و گفت: فردا و پس فردا در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما بین پنج تا ۱۰ درجه رخ خواهد داد.

صادق ضیاییان با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود اظهار کرد: پیش‌بینی می شود این سامانه در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، همدان، مرکزی و از بعدازظهر در قزوین، البرز و تهران سبب بارش برف، باران و وزش باد و در مناطق کوهستانی کولاک برف بشود.

وی افزود: این سامانه جمعه(اول بهمن ماه) در مازندران، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، ارتفاعات سمنان و شرق استان تهران سبب بارش می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه تا روز جمعه در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید است گفت: همچنین از بعدازظهر پنجشنبه(۳۰ دی ماه) و روز جمعه در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، سمنان و اصفهان نیز وزش باد شدید است و در مناطق مستعد می‌تواند منجر به گرد و خاک شود.

ضیاییان ادامه داد: تا روز جمعه در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور و روزهای جمعه (اول بهمن ماه) و شنبه (دوم بهمن ماه) در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما بین پنج تا ۱۰ درجه رخ خواهد داد. همچنین طی دو روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر مواج و توفانی است. از روز شنبه تا اواخر هفته آینده در غالب مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش بینی می‌شود.

وی وضعیت جوی پایتخت را نیز اعلام کرد و گفت: دمای هوای تهران امروز، پنج‌شنبه در کمترین و بیشترین حالت خود بین صفر تا ۸ درجه سانتیگراد، در روز جمعه بین ۷ تا ۳- درجه سانتیگراد و در روز شنبه بین ۶ تا ۲- درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود.

وی افزود: آسمان تهران در طول روز جاری قسمتی ابری به تدریج نیمه ابری و با غبار محلی و در شب نیمه ابری به تدریج ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد و گاهی با وزش باد شدید همراه است. همچنین برای فردا، جمعه پیش بینی شده است که در طول روز کمی ابری و وزش باد و گاهی با وزش باد شدید و در شب کمی ابری و وزش باد گاهی وزش باد شدید همراه است.  تهران در روز شنبه آسمانی صاف همراه با غبار محلی را تجربه خواهد کرد.

متن کامل گزارش سازمان هواشناسی به شرح زیر است:

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹زمان پایان: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۰۱

نوع مخاطره: بارش برف، وزش باد شدید موقت، افت محسوس دما، یخبندان و کولاک برف

منطقه اثر

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ : جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال کردستان،

پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ : گیلان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، مازندران، دامنه و ارتفاعات در استانهای تهران، البرز، قزوین، شمال شرقی خوزستان،

جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ : مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات در استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان

اثر مخاطره: کولاک برف، سوزباد، ریزش بهمن، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز، شکستن نقاب برفی در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ زمان پایان:شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید

منطقه اثر: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان

اثر مخاطره: خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازهای موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: اجتناب جدی از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی , آمادگی برای برف روبی ,حفظ و مستحکم کردن سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در ترددو پارک خودرو در اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره.

پیش‌بینی رییس مرکز ملی مدیریت بحران

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: شدت بارش در نیمه جنوبی فارس، جنوب بوشهر، هرمزگان، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی است و اوایل وقت چهارشنبه(۲۹دی‌ماه) این سامانه از شرق کشور خارج می شود و باعث بارش پراکنده در جنوب شرق کشور می‌شود.

وی افزود: چهارشنبه (۲۹دی‌ماه) با ورود سامانه بارشی دیگری به غرب و شمال غرب کشور بارش برف در این مناطق آغاز و در غرب سواحل دریای خزر نیز بارش پیش‌بینی می‌شود. 

ضیاییان ضمن اشاره به مواج بودن دریای خزر گفت: پنج شنبه (۳۰دی‌ماه) بارش‌ها برای نوار غربی و نوار شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی سه روز آینده در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید خواهد بود و دریای خزر یکشنبه و دوشنبه (۲۶و۲۷دی‌ماه) مواج پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: تنگه هرمز و دریای عمان تا چهارشنبه (۲۹دی‌ماه) مواج خواهند بود و یکشنبه و دوشنبه (۲۶ و ۲۷دی‌ماه) شرق خلیج فارس و سه شنبه و چهارشنبه (۲۸و۲۹دی‌ماه) کل خلیج فارس مواج و متلاطم خواهد بود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوابا اشاره به کاهش دما تا۱۲ درجه  سانتیگراد گفت: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۶و۲۷دی‌ماه) کاهش دمای حدود ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در شمال غرب و سواحل دریای خزر و طی روزهای یکشنبه (۲۶دی‌ماه) تا سه شنبه (۲۸دی‌ماه) کاهش دما حدود ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد در دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب غرب پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۷ دی ‌ماه) نیمه ابری و از بعد از ظهر به‌تدریج ابری گاهی وزش باد  و اواخر وقت بارش باران و بارش پراکنده برف با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۹درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۲۸دی ماه) ابری، در صبح مه رقیق با بارش باران و برف  از بعد از ظهر به‌تدریج کاهش ابر و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای  صفر و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۶و ۲۷ ماه) بندرعباس با دمای  ۲۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و تبریز با  دمای ۳- و ۵-  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

آنچه دیگران میخوانند :
    روی خط رسانه