اخبارشما

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در این لایحه خبر داد.

رحیم زارع در نشست خبری  خود با اشاره به آغاز بررسی کلیات لایحه بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در این جلسه که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی برگزار شد، گزارش‌هایی در مورد کلیات لایحه بودجه به نمایندگان ارائه شد، همچنین در جلسه عصر امروز هم ما میزبان وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی هستیم و نهایتا روز دوشنبه نظر کمیسیون درباره کلیات بودجه جمع بندی خواهد شد و احتمالا در جلسه سه‌شنبه در این باره رای‌گیری می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه سال ۱۴۰۰ با اشاره به گزارش نوبخت و دژپسند در جلسه امروز کمیسیون تلفیق اظهار کرد: توضیحاتی درباره‌ی عملکرد هشت ماهه اول بودجه سال ۱۳۹۹ ارائه شد که از ۳۸۴ هزار میلیارد تومان مصوب، ۳۵۳ هزار میلیارد تومان عملکرد بوده و در نتیجه ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است. همچنین شاخص مصارف که در سال ۱۳۹۸، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان دیده شده بود در سال ۱۳۹۹ به ۳۵۳ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی سهم مصارف در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۹ درصد بیشتر شده است.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ اعتبارات عمرانی ۶۵ درصد بیشتر تخصیص پیدا کرده است، همچنین اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد بیشتر شده است. اعتبارات حقوق و مزایا ۵۳ درصد بیشتر بوده است. همچنین عدم تحقق منابع در سال جاری تقریبا ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۱۳۹۸، ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص آن بوده است.

زارع گفت: در این لایحه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۶۰ هزار میلیارد تومان، برای پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر ۳۱ هزار میلیارد تومان، برای پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون نفر در قالب هدفمندی یارانه‌ها ۴۳ هزار میلیارد تومان دیده شده است، همچنین افزایش حقوق و دستمزد شاغلین با ۲۵ درصد افزایش پیش بینی شده و حداقل دریافتی کارکنان دولت نیز از ۲.۸ میلیون تومان به ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافته است. معافیت مالیاتی از سه میلیون به چهار میلیون تومان افزایش یافته و ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق در بودجه پیش‌ بینی شده است.

وی افزود: همچنین ۵۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه سلامت برای بیمه رایگان ۳۰ میلیون نفر پیش بینی شده و ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای حمایت از گروه‌های خاص در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است. همچنین ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان و ۱۴۲۰ میلیارد تومان مستمری برای ۱۰۰ هزار رزمنده معسر پیش‌ بینی شده است. در بخش بهداشت و مبارزه با کرونا رشد ۲.۳ برابری اعتبارات بخش بهداشت دیده شده در همین رابطه استخدام ۵۳ هزار نفر نیروی جدید کادر درمان و راه‌اندازی ۴۴۶۲ تخت بیمارستانی جدید پیش‌ بینی شده است. همچنین ۹۱ هزار واحد مسکونی برای محرومین در استان‌ها و ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به بررسی تاثیر بودجه بر شاخص‌های کلان اقتصادی نیز گفت: طبق گزارش وزیر اقتصاد در سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد سرمایه گذاری منفی بوده و تشکیل سرمایه ثابت با کاهش رو به رو بوده است. همچنین مقایسه کردند که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ متوسط رشد مالیات‌ها ۲۳ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۰ هم رشد مالیات نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۱ درصد رشد داشته است. همچنین درآمدهای گمرکی در بودجه سال ۱۴۰۰ منفی هشت درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ بوده و درآمدهای مالیاتی تقریبا از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

 

منبع: ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

روی خط رسانه