اخبارشما

با توجه به تصویب الحاق اراضی در سه شهر از جمله دماوند، برازجان و پرند در شورای عالی شهرسازی و معماری، طرح نهضت ملی مسکن در این شهر‌ها باید به صورت ویلایی اجرایی شود.

علاقه ایرانیان به خانه ویلایی بر کسی پوشیده نیست. خانه ویلایی جزو معماری اصیل ایرانی است. در چند شهر مصوب شده که طرح نهضت ملی مسکن به صورت خانه ویلایی اجرایی شود. بر این اساس رونق خانه ویلایی دور از انتظار نیست و ساخت خانه ویلایی انجام خواهد شد.

ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی یکی از مهم ترین سیاست های عمرانی بود که در دهه های ۵۰ و۶۰ در تمامی شهرهای کشور شاهد ساخت آن بودیم و با توجه به فرهنگ غنی در  کشور اجرای این طرح تا چندین سال در بسیاری از شهرها صورت گرفت.

به مرور همزمان با افزایش جمعیت و کاهش اراضی  و از سوی دیگر ورود سازندگان به اجرای طرح های عمرانی و مسکنی و سود ناشی از آن ساخت ‌ساز به سمت آپارتمان سازی هدایت شد اما در حال حاضر دولت سیزدهم با شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی قصد دارد بخش عمده ای از این واحدها را به صورت ویلایی و یک طبقه بسازد.

در همین رابطه پیش از این نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده بود که در هر یک شهرهای کشور که اراضی در آنها وجود دارد ساخت مسکن به شکل ویلایی خواهیم ساخت.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود که اجرای طرح ویلایی سازی را در کشور با قدرت ادامه خواهیم داد و در طبق دستور رئیس جمهور در شهرهای که در آنها اراضی  داریم ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را به صورت ویلایی انجام می دهیم. 

در حال حاضر اراضی یک و نیم میلیون واحد مسکونی تامین شده و اخیرا هم در شورای عالی شهرسازی و معماری با الحاق اراضی تعدادی از شهرها موافقت شد که این خود می تواند زمینه ساز توسعه ساخت واحدهای مسکونی به شکل ویلایی در این شهرها شود.

 در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی امسال به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که  در آن شاهد  تصویب الحاق روستای مشاء به مساحت ۳۷ هکتار به محدوده شهر دماوند  بودیم.

 این محدوده ۳۷ هکتاری به محدوده شهر الحاق می‌شود و مابقی اراضی تحت طرح موسوم به ساماندهی منطقه مشاء در حریم شهر باقی مانده و ضوابط احداث بنا و استقرار فعالیت آن در حریم شهر با کاربری گردشگری تثبیت می‌شود.

الحاق اراضی ۱۴۵ هکتاری به محدوده شهر جدید پرند

همچنین، موضوع الحاق ۶۰ هکتار اراضی به شهرستان برازجان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از دیگر موضوعات مورد بررسی بود که با توجه به نظر کمیته فنی و تایید بیشتر اعضای صاحب رای در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با این بند از موضوعات شورا نیز موافقت شد و این بند به تصویب اکثریت رسید.

الحاق اراضی ۱۴۵ هکتاری به محدوده شهر جدید پرند نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی بود که با این بند نیز موافقت و مقرر شد تا این اراضی به محدوده شهر پرند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و سایر موارد الحاق شود.

با تصویب این اراضی که با هدف تامین نیاز قابل توجه متقاضیان مسکن استان تهران انجام شد و با توجه به موقعیت مناسب این اراضی در شرق شهر پرند، فرایند تامین زمین در استان تهران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

با توجه به  اجرای این طرح و الحاق اراضی به ویژه در شهر پرند شاهد رونق ساخت و تسریع در روند اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی و یک طبقه  خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

آنچه دیگران میخوانند :
    روی خط رسانه