اخبارشما

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ریزی تبدیل دوره دستیاری پزشکی گفت: در نظر داریم حقوق یک دستیار را به اندازه حقوق یک پزشک عمومی پرداخت کنیم.

وزارت بهداشت از ساماندهی حقوق دستیار پزشک خبر داد. حقوق دستیار پزشک از دغدغه فعالان این عرصه بوده و دستیاران خواهان افزایش حقوق دستیار پزشک بوده اند. قرار است حقوق دستیار پزشک با پزشک عمومی یکسان شود. در صورت افزایش حقوق دستیار پزشک عملکرد دستیاران بالا می رود.

دکتر ابوالفضل باقری فرد افزود: در نظر داریم که با تلاش معاونت توسعه وزارت بهداشت و موافقت سازمان برنامه و بودجه، حقوق یک دستیار را به اندازه حقوق یک پزشک عمومی تبدیل کنیم.

وی گفت: اگر این موضوع نهادینه شود دیگر این دغدغه وجود ندارد که آیا بیمارستان پول دستیاران را می‌دهد یا خیر. بنابراین اگر این موضوع عملی شود می‌توان با آرامش خاطر به اندازه یک پزشک عمومی به دستیار حقوق داد. اکنون شرایط دستیاران به گونه‌ای است که وقتی وارد دوره تخصص می‌شود از حقوق پزشک عمومی خودش هم محروم می‌شود و حقوق پایین‌تری دریافت می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره شغل شدن دستیاری پزشکی گفت: پیشنهاد تبدیل شدن دوره دستیاری پزشکی به شغل به سازمان برنامه و بودجه داده شده است و آنجا از این موضوع دفاع می‌کنیم. اگر بتوانیم آنها را متقاعد کنیم و آنها به این جمع بندی برسند که به یک دستیار تخصصی به اندازه پزشک عمومی حقوق بدهند، این موضوع نهایی می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان‌ها از درآمد اختصاصی خود حقوق دستیاران را پرداخت می‌کنند و ممکن است بیمارستانی اعلام کند که اکنون امکان پرداخت ندارد. اما با تبدیل دوره دستیاری به شغل این دغدغه از بین می‌رود و برای اینکه بتوانیم یک منبع پایدار داشته باشیم این موضوع ضروری است.

باقری فرد درباره افزایش ظرفیت دوره‌های تخصصی گفت: افزایش ظرفیت در دوره‌های تخصصی پزشکی بودجه زیادی نیاز ندارد چرا که زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است و امسال با وجود همین بودجه‌ای که برای معاونت آموزشی وزارت بهداشت دیده شده است ظرفیت تخصصی ۲۵ درصد را افزایش دادیم و در دوره‌های فوق تخصصی هم این ظرفیت را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.

وی گفت: این میزان افزایش ظرفیت که گفته می‌شود به این معنا است که از ظرفیت‌های خالی و صندلی‌های خالی موجود استفاده کرده و آنها را تکمیل کردیم. در حوزه تخصص پزشکی کمبود جدی وجود دارد. طبق استانداردهای جهانی نسبت پزشک عمومی به پزشک متخصص باید یک به یک باشد که اکنون در ایران این نسبت «یک به نیم» است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اذعان داریم که کمبود متخصص داریم اما ما هم در وزارت بهداشت باید شرایطی فراهم کنیم که پزشکان در آزمون دستیاری شرکت کنند. یکی از این شرایط معیشت و حقوق است. دستیاری که یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد نمی‌تواند هم زندگی کند و هم درس بخواند.

وی گفت: ما شرایط حقوق دستیاران را بهبود بخشیدیم. میزان حقوق دستیاران به ۸ میلیون تومان رسیده بود که مجدداً برای سال ۱۴۰۲ افزایش حقوق صورت گرفت. دستیار مجرد حدود ۸ میلیون تومان و دستیار متأهل حدود ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کند که به علاوه کارانه می‌تواند به شرایط کاری دستیاران کمک کند.

باقری فرد افزود: برای افزایش ظرفیت دوره‌های تخصصی پزشکی در یکی دو سال آینده نیاز به ایجاد شرایط بهتر برای انتخاب این موضوع از سوی فارغ التحصیلان پزشکی داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

آنچه دیگران میخوانند :
    روی خط رسانه