اخبارشما

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته چهارم بهمن ماه در «همایش ملی ایران و همسایگان» اعلام کرد که «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است.» اما پاسخ ایران به این پیشنهاد چیست؟

به گزارش شمانیوز: دیروز برخی از خبرگزاری ها در مورد مذاکرات ایران و آمریکا خبرهای زیادی را منتشر کردند. در خبرهای دیروز آمده بود که آمریکا خواستار ارتباط مستقیم با ایران است. در مطلب زیر جزییات این اخبار را آورده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

مذاکرات فنی ایران و آمریکا در وین از طریق روسیه و چین پیش می‌رود. اما حالا ایران گفته که امریکا درخواست مذاکره مستقیم را دارد و اگر توافق خوبی در دسترس باشد، ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با امریکا را نادیده نمی‌گیرد. آیا ایران و امریکا در وین با هم دیدار می‌کنند؟

وزیر امور خارجه ایران می‌‌گوید مذاکرات وین به مرحله‌ تصمیم سیاسی رسیده. آمریکا هم می‌گوید مذاکره مستقیم با ایران موثرتر است. روسیه هم از مذاکره مستقیم دو کشور استقبال کرده است. آیا مذاکره مستقیم ایران و آمریکا جدی است؟

گفتگوی میان ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، از طریق واسطه انجام می‌شد. چه در مذاکرات هسته‌ای سال ۹۴ و چه در مذاکرات وین. گاهی عمان واسطه مذاکره بود و گاهی عراق و روسیه و چین. اما حالا ایران اعلام کرده که پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را نادیده نمی‌گیرد.

واکنش ایران به مذاکره با آمریکا

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته چهارم بهمن ماه در «همایش ملی ایران و همسایگان» اعلام کرد که «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است.» اما پاسخ ایران به این پیشنهاد چیست؟

امیر عبدالهیان گفته « اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا نیازمند این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را نادیده نخواهیم گرفت.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی به مذاکره مستقیم با آمریکا واکنش نشان داد. علی شمخانی امروز پنجم بهمن ماه در توییتی نوشت: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

این دو گفته نشان می‌دهد که ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را زمانی می‌پذیرد که توافق خوب و بلندمدت در دسترس باشد. اما توافق خوب از نظر ایران چیست؟

بر اساس آنچه تاکنون مقامات ایرانی گفته‌اند، ایران خواستار لغو کلیه تحریم‌هایی است که با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ علیه ایران وضع شده است. ایران می‌گوید چون آمریکا بر خلاف تعهدات خود به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، حالا باید کلیه آن تحریم‌ها را لغو کند. شرط دیگر ایران این است که امریکا باید تعهد بدهد که از توافق جدید خارج نمی‌شود.

البته ایران اعلام کرده که نه توافق موقت را می‌پذیرد و نه توافق جدیدی را. ایران خواستار احیای برجام است اما طرف‌های مذاکره گویا به دنبال توافق جدیدی هستند.

مذاکره مستقیم در وین؟

پس از انتشار اظهارات وزیر خارجه ایران درباره بررسی پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، از این گفته استقبال کرد و در توییتی نوشت گفت‌وگوی مستقیم می‌تواند در مراحل پیشرفته مذاکرات مفید باشد.

البته این گفته نماینده روسیه می‌تواند به این معنا باشد که هنوز مذاکرات وین به مرحله پیشرفته نرسیده. وزیر امور خارجه هم گفته بود که تاکنون مذاکرات فنی در حال انجام بود و پیام‌های دو کشور از طریق چین و روسیه و برخی از کشورهای همسایه انجام می‌شد.

اما او به مساله دیگری هم اشاره کرده و گفته: اکنون به مرحله تصمیم سیاسی نزدیک شده‌ایم و باید تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می‌افتد.

کدام کشورها پیام ایران و آمریکا را مبادله می‌کنند؟

اما مذاکرات کنونی ایران و امریکا چگونه انجام می‌شود؟

آنگونه که وزیر امور خارجه ایران گفته مذاکرات وین اکنون از طریق چین و روسیه و برخی کشورهای همسایه در حال انجام است. طرف آمریکایی تا کنون به صورت non paper پیشنهادات خود را به ایران ارائه داده و مذاکره مستقیم ما و آمریکا صحت ندارد.

علی شمخانی هم گفته «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام می‌شود.» پیش از این هم گفته شد که مذاکره ایران و امریکا از طریق عراق انجام می‌شود.

اما در شرایط کنونی کشورهای حاضر در مذاکرات وین، خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند. احتمالا دلیل این درخواست این است که آنها معتقدند مذاکرات مستقیم موثرتر است و می‌تواند این گفتگوها را زودتر به نتیجه برساند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته موضع ما همیشه این بوده که در مورد مذاکرات برجام با ایران تعامل مستقیم داشته باشیم. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یکی از اعضای دستگاه دیپلماسی آمریکا گفته که «دیدار مستقیم برای دستیابی سریع به توافق ضروری است.»

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

روی خط رسانه